In deze nieuwe rubriek kijken we hoe gebruiksvriendelijk en toegankelijk webshops zijn voor een oudere bezoeker. Ouderen (65-plussers) zijn de snelst groeiende groep online shoppers. Het ouder worden komt vaak met gebreken: slechter zicht, minder goede concentratie, vergeetachtigheid en mindere fijne motoriek. Dit heeft invloed op de digitale vaardigheid. Maar online kunnen winkelen biedt wel een uitkomst voor de oudere doelgroep. Daarom verdient het onze aandacht om webshops ook voor hen gebruiksvriendelijker te maken.
Tekst: Anouk Butterlin
Deze rubriek wordt verzorgd door Accessibility, een advies- en expertisecentrum in toegankelijkheid van onder andere online diensten. Veel organisaties willen toegankelijker worden maar weten niet hoe. Daarom vertaalt Accessibility zijn kennis naar de praktijk en biedt het bedrijf producten en diensten aan waarmee elk bedrijf of organisatie kan starten om zijn toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.
Baukje, een charmante oudere dame, bezoekt voor het eerst de website van Welkoop. Ze glimlacht als ze de reclames op de homepage ziet. 'Ik vind het altijd leuk om aanbiedingen te zien' vertelt ze, om vervolgens meteen weg te scrollen. Een verrassende uitspraak, want vaak zien wij dat ouderen niet zo van reclames op een site houden omdat deze hen afleiden. Ondertussen heeft ze de cookiemelding weggeklikt zonder te lezen. ‘Doe ik altijd meteen. Met cookies krijg je soms reclame tussendoor, daar ben ik niet dol op, maar ja.’
Vol goede moed begint ze aan haar missie: kattenvoer kopen. Ze negeert de zoekfunctie en het hoofdmenu en neust rond op de homepagina. Ze kijkt vooral naar de afbeeldingen. Bij ‘Populaire producten’ ziet ze haar favoriete merk kattenvoer. Het is alleen niet de variant die ze normaal gesproken koopt, maar dit komt het meeste in de buurt en dus klikt ze het product aan. We moedigden haar aan om verder te kijken. Als ze verder scrolt, ziet ze in de sectie 'anderen bekeken ook' de brokjes die ze zoekt. Wat een geluk ;-). Als ze in de winkelwagen ‘1’ invult bij ‘aantal’, verschijnt een lijst met aantallen die een groot gedeelte van haar scherm vult. Ze heeft niet direct in de gaten hoe ze deze lijst kan laten verdwijnen. Vlak voordat ze op de knop ‘bestellen’ lijkt te willen klikken, valt haar oog op het invulveld ‘afhalen of thuisbezorgen’. Ze wil haar aankoop laten bezorgen, dus vult ze haar postcode in. Maar dan komt ze erachter dat het veld is bedoeld om de dichtstbijzijnde fysieke winkel te zoeken. Even hapert ze maar met een beetje hulp vervolgt ze haar bestelproces.
We vragen haar om op zoek te gaan naar een ‘grasmaaier voor de hoekjes’. Na wat rondklikken vindt ze haar weg in het hoofdmenu en navigeert ze redelijk snel door de webshop. Ze heeft wat moeite met het verwijderen van producten uit haar winkelmandje en het snel terug gaan naar het hoofdmenu. Maar ze geeft niet op. Ze heeft uiteindelijk zelfstandig een account aangemaakt en was erg te spreken over het bestelproces. ‘Het is wel even goed kijken, maar daarna gaat het vanzelf.’
1. Voor deze rubriek kijkt Accessibility mee met een oudere onlinegebruiker die voor het eerst in een bepaalde webshop iets gaat kopen. Hierna krijgt de deelnemer een aantal stellingen over de webshop.
2. Ook toetst Accessibility de webwinkel aan de ‘ouderenscan: een webshop voor iedereen’. Deze scan bestaat uit diverse WCAG-richtlijnen, richtlijnen opgesteld door de Nielsen Group en inzichten van Accessibility uit het gebruikersonderzoek Senioren en Webshop 2023.
Durf jij het aan om voor deze rubriek je webshop te laten onderzoeken door een oudere gebruiker en de webshop langs de ‘ouderen’-scan te leggen? Neem contact op met de redactie van Twinkle: redactie@twinklemagazine.nl.
Wat een interessante ervaring, Baukje! Bedankt voor het delen.
Je reactie op Jolijn: